Pastorale visie op de toekomst van onze kerkgebouwen

Hierbij nodigen we alle betrokken verenigingen en parochianen uit voor een vervolgbijeenkomst over de pastorale kerkenvisie, die wordt gehouden in:
Grevenbicht: op maandag 7 oktober om 20 uur in het parochiezaaltje
Holtum: op dinsdag 8 oktober om 20 uur in de H. Martinuskerk
Obbicht: op woensdag 9 oktober om 20 uur in het parochiezaaltje
Buchten: op donderdag 10 oktober om 20 uur in de H. Catharinakerk
Born: op vrijdag 11 oktober om 20 uur in de sacristie van de H. Martinuskerk.

Groeien naar één eucharistisch centrum
Op 11 juli jl. heeft het parochiebestuur haar pastorale visie op de toekomst van de kerkgebouwen vastgesteld en ingediend bij het Bisdom Roermond. Deze visie is opgesteld op uitdrukkelijk verzoek van het Bisdom aan alle parochies. Kernvraag van het bisdom was: Welke geloofsgemeenschap willen we zijn en welke gebouwen hebben we daarvoor nodig (missionair en toekomstgericht)?
In het bestuur, de Algemene Vergadering en thematisch met vrijwilligers was dit onderwerp van discussie.
Begin juni is het voorstel per kerkdorp besproken.
Hieruit bleek duidelijk dat de zorgen over de kerkgebouwen breed leven binnen de parochie, waarbij het al snel gaat over herbestemming, medegebruik, et cetera.
De voorliggende Pastorale Kerkenvisie wordt gezien als aanvulling op het vigerende beleidsplan van de parochie, met name wat betreft de pastorale visie op de kerkgebouwen die nodig zijn in de toekomst over 5, 10 en 20 jaar.
De pastorale visie mondt uit in de volgende conclusies:
1. Hoofdtaak van de parochie is de missionaire taak van de Kerk, de bediening van de sacramenten en het pastoraat in de breedste zin van het woord.
2. Het kerkgebouw is voor de parochie een middel om de geloofsgemeenschap te bereiken en faciliteren, maar geen voorwaarde voor haar missionaire taken.
3. Het is niet meer van deze tijd als een veel te grote kerk slechts enkele uren per maand
wordt gebruikt.
4. Voor de pastorale zorg van de gehele parochie volstaat één parochiekerk.
5. Groeien naar één gezamenlijk eucharistisch centrum, biedt meer toekomstperspectief dan langzaam dovende kleine groepjes per kerklocatie.
6. Kerksluiting is niet alleen een zaak van de parochie en het bisdom en daarom gaan we in gesprek met de gehele gemeenschap.
7. We moeten gezamenlijk oplossingen zoeken in medegebruik of meervoudig
(multifunc tioneel) gebruik van onze kerken. Samen met alle betrokkenen en ketenpartners, zoals de gemeente Sittard-Geleen, toekomstige gebruikers, bisdom, et cetera wordt hiervoor een transformatieplan uitgewerkt.
In feite kunnen reeds nu alle kerkbezoekers samenkomen in een kerkgebouw; dit geldt ook voor de bijzondere vieringen met Hoogfeestdagen en uitvaarten.

1. Als parochiekerk is de H. Martinuskerk in Born aangewezen en op lange termijn zien we dit als enig overblijvende parochiekerk in onze parochie.
In het groeiscenario naar één gezamenlijk eucharistisch centrum geniet het onze voorkeur om andere monumentale kerken vooralsnog voor de eredienst te behouden. Argumenten hiervoor zijn naast het kerkbezoek, de onderhoudstoestand, de beschikbare subsidies en ontbrekende alternatieven. Leegstand en sloop zijn geen opties, alle inspraakreacties gehoord hebbende.
2. De H. Catharinakerk in Grevenbicht behouden als secundaire kerk.
3. De H. Martinuskerk in Holtum aanwijzen als (dag)kapel en voor bijzondere gebeurtenissen.
4. Niet monumentale kerken herbestemmen.
Omdat de kerken in Obbicht en Buchten meer gebruiksmogelijkheden hebben, wordt hier op gekoerst richting herbestemming. Insteek is dat voor deze kerken een waardige en haalbare maatschappelijk functie wordt gevonden.
Een dagkapel of devotieruimte per dorpskern is wenselijk als pleister(plaats) voor parochianen en passanten. In Zorgcentrum Aldenhof blijven de dagkapel en de wekelijkse diensten.
De diensten in de H. Willibrorduskerk in Obbicht worden redelijk bezocht.
Sinds 2016 vindt medegebruik plaats in de vorm van Hafa-concerten en school-activiteiten (muziek, musical, toneel).
Insteek is om dit medegebruik beter te faciliteren met respect voor het sacrale karakter van de kerk. Hierover is veelvuldig overlegd met de Obbichtse gemeenschap en met Harmonie Concordia, die het meervoudig gebruik faciliteert. Zo staat het ook in de “Kerkenvisie Sittard-Geleen”, opgesteld door de RO-groep (Gemeenteraad april 2024).
Voor de verdere toekomst voorzien we een doorgroei van medegebruik naar nevengebruik, uitmondend in een maatschappelijke herbestemming als multifunctionele accommodatie voor de dorpsgemeenschap.
De parochiegemeenschap wenst de R.K-identiteit van de kerk te behouden. Bij multifunctioneel gebruik dient ruimte te blijven voor uitvaarten en bijzondere vieringen.
Voor de H. Catharinakerk in Buchten bieden de Omgevingsdialoog (2023) en het overleg met de parochiegemeenschap geen heldere uitkomst. Vanwege de grote leegstand van kantoorgebouwen zijn hier weinig kansen voor “Dienstverlening”, daarom wordt gedacht aan een woonbestemming; bijv. appartementen voor bijzondere doelgroepen / senioren die begeleiding nodig hebben.
Onttrekking aan de eredienst wordt gefaseerd in relatie tot voornoemde uitwerking: Buchten en Holtum binnen nu en vijf jaar, vervolgens Obbicht en Grevenbicht.
Het parochiebestuur neemt de ruimte om middels een multidisciplinair team per kerkdorp een nieuwe maatschappelijke bestemming te vinden om de vrijkomende gebouwen te kunnen behouden.